Kenia kutsuu!

Onnensekaista hysteriaa

Tämä päivä alkoi todella hyvillä uutisilla. Sain vihdoinkin sähköpostiini viestin, jota olin jo kauan odottanut, ja välillä jo ajatellut etten tulisi sitä edes saamaan. Olen nimittäin jo pidemmän aikaa haaveillut matkustelusta, siitä että näkisin muutakin kuin Kauhajoen jo niin tuttuja maisemia. Tämän läheiseni ovatkin tienneet jo kauan. Mutta mitä kaikki hekään eivät ole tienneet, on se, että olen suunnitellut vaihtovuotta ulkomailla. Ja tänään tämä unelmani astui ison askeleen kohti todeksi muuttumista! Aiemmin mainitsemassani sähköpostiviestissä minulle ilmoitettiin, että pääsen elokuusta 2018 toukokuuhun 2019 asti vaihtoon Keniaan! En voi sanoin kuvailla sitä riemun määrää, jonka sain luettuani viestin. Pääsisin vihdoin näkemään maailmaa Suomea kauemmas, ja tunnetusti olen haaveillut siitä miltei koko pienen ikäni. Ajatukset ovat vieläkin hieman hysteeriset ja niin onnensekaiset, että kirjoittaminenkaan ei meinaa sujua. Mutta halusin kuitenkin päästä jakamaan nämä hyvät uutiset mahdollisimman nopeasti kaikkien kanssa, ja mielestäni blogikirjoitus oli oiva keino. Kaikki tuttavani eivät ole esimerkiksi Facebookissa ja tekstiviestin kautta asian kertominen menisi turhan monimutkaiseksi, joten ajattelin ilmoittaa asiasta täällä. 

   Valitsin Kenian siksi, koska afrikkalainen kulttuuri on aina kiehtonut minua. Kenia on maana kuulunut henkilökohtaisiin suosikkeihini jo ties kuinka kauan. Arkkitehtuuri, kulttuuri ja luonto on niin erilaista kuin tämä, mihin olen Suomessa asuessani tottunut. Englannin kielitaidon parantaminen oli myös yksi tärkeä syy valintaani.

   Odotan etenkin uuteen kulttuuriin tutustumista ja uusien tuttavuuksien tapaamista. Minulla tulee olemaan kaksi eri isäntäperhettä, joista ensimmäisen kanssa asun 5 kuukautta Nairobissa ja toisen kanssa 5 kuukautta Mombasassa. Olen lukenut muiden vaihto-oppilaiden kokemuksia Keniasta, ja useat ovat kehuneet ihmisten ystävällisyyttä ja vireaanvaraisuutta. Uskonkin saavani tuon kymmenen kuukauden aikana lukuisia hyviä ystäviä, joiden kanssa tulen pitämään yhteyttä vielä kauan vaihtoni jälkeen. 

   Toinen asia, jota odotan erityisen paljon on paikalliseen luontoon tutustuminen. Kaikki erilaiset eläimet, kasvit, maasto ja maisemat tarjoavat niin paljon uutta tutkittavaa ja valokuvattavaa. Reilun vuoden päästä on siis odotettavissa, että blogini kuvat kevättulvista ja talven lumipeitteestä vaihtuvat joksikin täysin erilaiseksi. Minusta tuntuu että kuvia tulee näpsittyä todella paljon, koska kaikki on niin uutta ja erikoista. Mutta se on vain hyvä asia, saanpahan sitten vanhana kiikkustuolissa katsella kyseisiä valokuvia ja muistella vaihtovuottani.

   Takaan, että tulen varmasti kirjoittamaan aiheeasta paaaaljon enemmän, kun ajatukseni selkenevät ja vaihtoni ajankohta lähestyy. Siihen on nyt kuitenkin vielä reilu vuosi aikaa, vaikka minusta kyllä tuntuu että se aika tulee kulumaan nopeammin kuin huomaankaan. Nyt minun täytyy vain alkaa säästämään rahaa ja hoitamaan erilaisia paperihommia matkaan liittyen. Vielä en ala jännittämään vaihtovuottani, mutta kieltämättä olo on tällä hetkellä todella, todella innostunut. Palataan asiaan!


Edit: Kyseessähän oli siis aprillipila, ja melko onnistunut sellainen! Monet jo onnittelivat minua asiasta, pohtivat matkan kustannuksia, tarvittavia rokotuksia ynnä muuta. Mutta en siis ole matkustamassa Keniaan. :D
Iloisin mielin, Julia